TNI2010 Jan Vodička TNI2010 Jan Vodička

V této diskuzi odpovídá na Vaše dotazy Jan Vodička, doporučující a zakladatel Talnetu.

Velmi se omlouváme všem, kdo se těšili na odpovědi Vladimíra Víta, který ze závažných důvodů musel na poslední chvíli odříci účast v naší diskuzi. Místo něj bude odpovídat Jan Vodička, který stál u zrodu Talnetu a který v předchozích ročnících jako učitel doporučil skupinu studentů. V současné době je v kontaktu s řadou učitelů spolupracujících s Talnetem.

Zpět na stránku Talnet na Internetu

 

 

Další dotazy

Pokud byste chtěli položit Janu Vodičkovi další dotazy můžete tak učinit do zítřejšího (25.3.) rána. Náš host je ochoten se odpovídání ještě věnovat.

Náročnost pro učitele

Dobrý den, když uvažuji, že chci jako učitel začít spolupracovat s Talnetem (aby tam moji žáci mohli působit), kolik času tomu minimálně musím věnovat a co se po mně jako po učiteli bude chtít? Jako pedagog asi chápete, proč se ptám – práce přesčas je stále více. Děkuji, JM

Přeji Vám také dobrý

Přeji Vám také dobrý den, snažil jsem se odpověď asi o tři příspěvky níž – nevyžadujeme nic, dost na tom, že po učitelích chceme doporučení :-) Ale nějaké možnosti spolupráce nabízíme, POKUD má učitel zájem a čas…

Budoucnost

Jak vidíte budoucnost Talnetu? Nebo je naopak Talnet vzděláváním budoucnosti?

Budoucnost Talnetu vidím

Budoucnost Talnetu vidím vcelku růžově, v současnosti se rozjíždí projekt Perun, který řadu talneťáckých aktivit rozvine dál. A vzdělávání budoucnosti – myslím, že jednu z možností Talnet zcela jistě představuje… Smutné je, že v současnosti nevzděláváme děti většinou ani pro současnost, natož pro budoucnost. Nedávno jsem se byl podívat na několika školách(hrozné je, že to nebyly ty nejhorší) a tam jsem nějak propadl depresi – nacpeme je do skupin po 25–30, posadíme do židlí a lavic z umakartu, koukají na tabuli která od roku 1850 nedoznala větších změn, na chodbách často vymalováno do výše 1,5 m latexem… Za komunistů to takhle často vypadalo i v fabrikách, ale dneska jsme snad trochu jinde. Nějak mě napadlo, že když nutím své děti v tomhle strávit roky mládí, zasloužim si aby mě jednou šoupli do domova důchodců… Asi jsem odbočil, promiňte…

Doporučení

Vztahuje se možnost žáka doporučit pouze na učitele předmětu, nebo je možné doporučovat i když jej učím něco jiného (např. společenskovdní předměty)? Například, když můj kolega fyzikář nemá pro práci mimo hodiny příliš pochopení. Pochopil jsem, že Talnet se vztahuje pouze na oblast přírodních věd a matematiky?

Přeji Vám hezký den,

Přeji Vám hezký den, určitě stačí i doporučení od jiného učitele, ale třeba i od rodiče nebo již zapojeného Talneťáka. Upřímně jeden z důvodů, proč jsem Talnet prosazoval jsou i děti, které narazí v oblasti svého zájmu na učitele s malým pochopením :-(.

Výsledky

Dobrý den, máte přehled o tom, jaké výsledky Talnet doporučeným žákům přinesl? Zda se to nějak projevilo ve zlepšených výsledcích v předmětu, nebo nějak jinak?

Přeji také hezký den,

Přeji také hezký den, pokud se týká výsledků… Nesledujeme výsledky v předmětu/předmětech na "rodné" škole studenta. Prvním výsledkem je to, že řada Talneťáků si zkusí jaké je to dlouhodobě usilovně pracovat, často říkají, že dříve jim stačilo jet jen tak langsam… Ono taky dost, podle testů třeba i těch výjimečně nadaných odpadne, protože nestačí jen to co ví, ale je třeba pravidelně pracovat… Ti co vydrží velmi často oceňují, že potkali on-line i na soustředěních skupinu, kde najednou není "blbý" že je baví třeba chemie. Vzpomínám si, jak jsem dvojici přistihl po půlnoci jak se společně radují nad mimořádně podařeným grafem funkce co jim vyšel… Nějak si nedovedu představit, že by se mi totéž stalo na běžném školním výletě… Vím, že tohle na MŠMT těžko vysvětlím, ale pro mne to jsou výsledky…

Náročnost

Jak je pro učitele, který doporučí žáka do Talnetu, náročná další spolupráce s Talnetem? Vyžaduje se nějaká průběžná komunikace apod?

Přeji hezký den, podle mé

Přeji hezký den, podle mé původní představy měla být náročnost záporná – tedy přihlásit studenta do Talnetu je způsob jak toho neustále se na něco dotazujícího jedince alespoň částečně hodit na krk někomu jinému… Ovšem ukazuje se, že řada učitelů je mnohem aktivnějších než jsem kdy býval já – využijí možnosti zapojit se do kurzu pro učitele, někteří byli i na soustředění… Učitelé mají možnost se zapojit i v rámci T-exkurzí Nicméně stále se podařilo udržet to na úrovni možností – tedy nic opravdu nemusí…

Dobrý den, zajímalo by

Dobrý den, zajímalo by mě, jak Vás napadlo založit Talnet a jestli jeho současná podoba odpovídá Vaší tehdejší představě.

Příjemný den, Talnet mě

Příjemný den, Talnet mě "napadl" :-) vlastně na konci mé kariéry učitele na mensovním gymnáziu. Cílem bylo zajistit možnost kontaktu se špičkovými odborníky pro děti z celé ČR, které o to mají zájem. Zároveň jsem prosazoval takový systém, který by práci učiteli pokud možno ubíral(Ještě jsem tehdy věděl, kolik práce poctivé učení představuje a že cokoliv navíc je už mnohdy moc). Dnešní Talnet je asi mnohem bohatší, než to co jsem si zpočátku představoval.

Vaše zkušenosti

Dobrý den,

jako učitelka na základní škole bych se chtěla zeptat na Vaše zkušenosti s Talnetem a doporučováním dětí. Hlavně jaké máte vy osobně metody na hledání talentovaných žáků a jak poznáte, že jejich účast na něčem jako Talnet nebo třeba v nějakém korespondenčním semináři, má smysl?

Děkuji za odpověď

Přeji Vám příjemný den,

Přeji Vám příjemný den, učil jsem 5 let na ZŠ a 5 let na gymnáziu a právě na konci tohoto období jsem "vymyslel" Talnet. Stále si myslím, že dobrou metodou hledání je sledování při práci(výuce) a že velká část učitelů rozpozná talentovaného dobře. Podle mne je v pořádku doporučit žáka i když jsem na pochybách, zvláště pokud on sám chce. Talnet představuje vcelku slušnou studijní zátěž a řada studentů odpadá. Motivace je tu stejně důležitá, možná důležitější než nadání.

Dotaz

Kolik studentů jste už doporučil Talnetu?

Přeji Vám hezký den,

Přeji Vám hezký den, v době odstartování Talnetu jsem ještě učil na OGB(Osmileté gymnázium Buďánka) a tehdy jsem doporučil myslím osm studentů. Jinak tohle se velmi liší, je velká skupina učitelů, kteří doporučili do Talnetu jen jednoho studenta.

Komentáře (pro přihlášené)